كاروانسراي شاه عباسي ميبد

۲۹ بازديد

ميبد شهري در شمال استان يزد است كه جزء اولين مناطق يك جا نشيني شناخته مي شود. در پنجم آذر ماه سال 1397 ميبد به عنوان شهر زيلوي جهان انتخاب گرديد. ميبد داراي پيشينه ايي چند هزار ساله كه به واسطه بافت تاريخي و كهنش در ليست آثار ملي ثبت و از ارزش بالايي برخوردار است. در برخي از بناهاي شكوهمندش سفالينه هايي با قدمت 5000 هزار ساله و مربوط به تمدن عيلامي يافت شده كه موجب مي شود تاريخي 7000 هزار ساله را براي اين شهر تخمين بزنند. اگر به سفر علاقه مند هستيد و به هزينه هاي آن فكر مي كنيد مي توانيد با خريد بليط اتوبوس ميبد سفري مقرون به صرفه و جذاب تر را تجربه كنيد.

درباره

در كنار بناهاي كهن، معماري هاي ارزنده ايي مربوط به ادوار مختلف تاريخ به چشم مي خورد كه چشم هر بيننده ايي را خيره مي كند. يكي از اين بناهاي زيبا كاروانسراي شاه عباسي ميبد است. با ما در مجله مستر بليط همسفر شويد تا گشتي در گوشه و كنار كاروانسرا بزنيم و با مشخصات و تاريخچه ديدني و شنيدني اش آشنا شويم.

 تاريخچه

طبق تحقيقاتي كه بر كتاب "جامع مفيدي " نوشته محمد مفيد مستوفي انجام شده، باني كاروانسراي شاه عباسي ميبد را فردي به نام ميرزا محمد امين فرزند خواجه محمد علي يزدي معرفي كرده است. در سنگ نوشته هاي موجود درآب انباري كه متصل به  كاروانسراست تاريخ 1070 ديده مي شود و از آن جا كه طراحي آب انبار كاملا با معماري آن يكسان است ساخت هر دو را همزمان با هم مي دانند. اگرچه در اسناد تاريخي ساخت بنا را به دوره صفويان نسبت داده اند اما معماري كاروانسرا مطابق با طراحي دوره قاجار مي باشد كه از اين بابت برخي كارشناسان معتقدند كاروانسراي فعلي بر خرابه هاي بناي قديمي تر آن بازسازي و يا مرمت شده است!

https://mrbilit.com/mag/shah-abbasi-caravanserai/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.