حمام حاج آقا بزرگ

۳۹ بازديد

رشت را به عنوان شهرهاي پرباران كشور ايران مي شناسند كه جاذبه هاي تاريخي بي نظيري را درون خود جاي داده است. با توجه به تخريب خانه هاي تاريخي كه در چند سال اخير صورت گرفته انتقاد هايي را به وجود آورده اند. دغدغه هاي روزهايي  كه مردم شاهد ويران نمودن حمام هاي تاريخي مي باشند  كه به  خاطر غفلت و ناآگاهي باعث خرابي آن ها مي شوند. يكي از حمام تاريخي رشت حمام حاج آقا بزرگ مي باشد كه آ ن را به عنوان يكي از حمام هاي فعال رشت مي شناسند و استقبال بي نظيري براي بازديد از آن مي شود. اگر هنگام مسافرت به رشت قصد بازديد از اين حمام را داريد مي توانيد تمامي اطلاعاتي را كه لازم داريد از طريق مجله مستر بليط مطالعه نماييد.

حمام عمومي حاج آقا بزرگ رشت: همه آنچه قبل از رفتن بايد بدانيد ...

حمام هاي زيادي در رشت وجود داشته است كه طبق گفته هايي كه وجود دارد تا سال 1276 قمري تعداد آن ها به 17 عدد مي رسيد و بعضي ديگر هم تا سال 1331 تعداد آن ها را 35 باب بر مي شمرند اما با توجه به اين اعدادي كه گفته شد تنها 3 باب از اين حمام ها باقي مانده كه تنها حمام حاج آقا بزرگ مانند گذشته مشغول به فعاليت مي باشد. قدمت اين بنا به 120 سال پيش باز مي گردد يعني از جمله حمام هايي است كه در زمان حكومت قاجاريان ساخته شده است. از حمام حاج آقا بزرگ مي توان به عنوان موزه مردم شناسي هم ياد كرد.

 

نقشه و معرفي بخش هاي مختلف حمام حاج آقا بزرگ

حمام حاج آقا بزرگ از سه قسمت عمومي زنانه، مردانه و نمره تشكيل شده است كه مالك آن فردي به اسم حاج آقا بزرگ مي باشد و علت نمام گذاري آن هم به اسم اين شخص بر مي گردد.  اين حمام داراي استخري روباز مي باشد  كه فضاي بي نظيري را به حمام بخشيده است. در قسمت مردانه مي توانيد نقاشي ها و كاشي كاري هايي را مشاهده نماييد كه تصاويري از حاكم هاي آن زمان مي باشند  اما به مرور زمان محو شده اند و زياد قابل مشاهده نيستند ولي هنوزم در بعضي از قسمت هاي حمام مي توان كاشي كاري هاي آن دوره را مشاهده نمود.

وسعت اين حمام حدود 2 هزار متر مربع است كه سقف آن را به شكل گنبد طراحي نموده اند.  سوخت حمام در گذشته از هيزم تامين مي شد و بعد ها نفت جاي آن را گرفت اما امروزه براي تامين سوخت آن از گاز استفاده مي شود. امروزه تعداد زيادي از مردم به اين حمام ها مراجعه نمي كنند و تعداد آن ها انگشت شمار شده است، همه خاطره هاي قديم از حمام ها مثل شغل هاي گرمابه داري، مراسم هاي ويژه حمام در مناسبت ها، سردابه دار، كيسه كش، بقچه حمام و ... از بين رفته اند و ديگر جذابيت گذشته را ندارند چرا كه هر خانه اي را مشاهده كنيد داراي حمام مي باشند و نيازي به حمام عمومي رفتن ندارند. اين حمام حتي در زلزله سال 1367 هيچ گونه آسيبي نديد. اگر قصد سفر به رشت را داريد بهتر است با مراجعه به سايت اينترنتي مستر بليط اقدام به خريد بليطهواپيما رشت نماييد و راهي سفري خاطره انگير شويد.

https://mrbilit.com/mag/haj-agha-bozorg-hamam/

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.